آنچه یک مدیربازاریابی موفق باید از دیجیتال مارکتینگ بداند!

دیجیتال مارکتینگ یکی از مهم ترین ابزارهای هر کسب و کاری برای فروش و اراِئه ی خدمات است. مدیر دیجیتال مارکتینگ وظایف بسیار مهمی را بر عهده دارد اما سوالی که در اینجا پیش می آید این است که آیا بلافاصله بعد از آموزش دیجیتال مارکتینگ میتوانیم مدیر بازاریابی شویم؟ یک مدیر دیجیتال مارکتینگ موفق باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

کسانی که می خواهند حرفه دیجیتال مارکتینگ را دنبال کنند باید بدانند که مدیر دیجیتال مارکتینگ یک کار ویژه ای است که نیاز به سال ها تجربه در این زمینه و ترکیبی منحصر به فرد از همه مهارت های دیجیتال مارکتینگ دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه آیا شما برای این شغل مهیج و چالش برانگیز مناسب هستید یا خیر ، مطلب زیر را بخوانید.

دیجیتال مارکتینگ ، آموزش دیجیتال مارکتینگ ، بازاریابی دیجیتال ، بازاریابی محتوایی ، بازاریاب ، دیجیتال مارکتر

آنچه خواهید خواند...

وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ

مدیران دیجیتال مارکتینگ وظیفه نظارت و توسعه  بر استراتژی های دیجیتال مارکتینگ برای مشاغل مختلف از استارتاپ های کوچک تا شرکت های بزرگ را بر عهده دارند. آنها مسئول نظارت بر پروژه ها و اطمینان از عملکرد دیجیتال مارکترها از ابتدا تا انتهای پروژه ها هستند. آنها مسئول تیمهای دیجیتال مارکتینگ در تمام زمینه ها هستند و  همچنین به عنوان یک واسطه اصلی برای مشتریان در زمینه B2B عمل می کنند.

آن ها اساساً مدیران بازرگانی در آژانس های دیجیتال مارکتینگ هستند ، بنابراین در حالی که می توانند هم استراتژی ایجاد کنند هم محتوا را مدیریت کنند ، باید مهارت خوبی در ارتباط با افراد مختلف داشته باشند. ولازم است  دانش کافی از دیجیتال مارکتینگ ، سئو ، تجزیه و تحلیل ، تبلیغات ، شیوه های برندینگ ، شبکه های اجتماعی ، بازاریابی از طریق ایمیل ، توسعه وب و نوشتن محتوا و … داشته باشند.

مدیران همچنین باید اصول استراتژی، از جمله تعیین اهداف ، برنامه ریزی و ایجاد فرایندها و پیش بینی روش های دستیابی به ROI تعیین شده را درک کنند.

مهارت های مدیر دیجیتال مارکتینگ

به طور کلی ، حوزه دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است و مجموعه ای از مهارت های مختلف را در برمی گیرد. صرف نظر از اینکه مهارت های شما  در چه حد است ، افرادی که وارد حوزه مدیریت می شوند باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

  • سازگار با محیط کاری در شرایط مختلف و با افراد مختلف
  • علاقه مند به یادگیری مهارت های جدید 
  • انعطاف پذیر
  • ابتکار عمل در تعیین استراتژی ها
  • جست وجو گر
  • تفکر رو به جلو
  • خلاقیت در حل مسائل
  • متمرکز بر کار
  • مردم محور
  • معاشرت اجتماعی بالا
  • دارای مهارت های استراتژی برندینگ و بازاریابی

ویژگی مدیران موفق

هر فرد علاقمند به مدیریت و رهبری باید بداند که هدایت هر تیم یا یک بخشی در زمینه تجاری ،که  نیاز به توانایی کار با مشتریان مختلف را دارد ، به چه ویژگی هایی نیاز دارد.

مدیران دیجیتال مارکتینگ برای اطمینان از شیوه درست انجام کارها باید بدانند که چگونه در عین حال که با کارمندان خود یک رابطه دوستانه و صمیمی دارند ، از جدیت لازم نیز برخوردارند و کارمندانشان به اندازه کافی از آن ها حساب می برند ، این سرسختی نباید محیط کار را برای آن ها به یک محیط سرد و خشک تبدیل کند. ایجاد رابطه صحیح بین مدیر و سایر اعضا ضروری است و هرچقدر این رابطه صمیمی و اصولی باشد میزان بهره وری آن ها بیشتر خواهد بود.

مدیران تحلیل گر دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکترها باید با جدیدترین ابزارهای آنالیز آشنا باشند تا بتوانند معیارها و تجزیه و تحلیل ها را به خوبی پوشش دهند. آنها باید به طور منظم مغز خلاق خود را درگیر نوشتن و آنالیز داده ها کنند.

به طور مثال مدیران سئو معمولاً در ابزارهای مختلف تجزیه و تحلیل عمیق عمل می کنند زیرا آنها دائماً پیشرفت و موفقیت در کارهای مختلف را کنترل و ردیابی می کنند و آنها روی استراتژی  متمرکز می شوند که مبتنی بر معیارهای سئو است.

درک عمیق از سفری مشتری

اگر عضوی از یک آژانس دیجیتال مارکتینگ هستید ، باید درک خوبی از آنچه برای انجام فروش یا ارائه خدمات لازم است داشته باشید و این کار ابتدا با درک صحیح “قیف فروش” یا “سفر مشتری” آغاز می شود. در نهایت شما مسئول ایجاد این قیف ها به عنوان پایه ای برای استراتژی  و کمپین های تبلیغاتی خود برای مشتریان خواهید بود.

دیجیتال مارکترها باید بتوانند سفر مشتری را درک کنند تا کارهایی را که باید برای بهبود بازگشت سرمایه شرکت انجام شود مدیریت و هدایت کنند. آنها در اصل تیمی را به سمت انجام این کار هدایت می کنند ، اما باید بتوانند دقیقاً آنچه را که با مشتری اتفاق می افتد برقرار کنند. که اصلی ترین مرحله در دیجیتال مارکتینگ ایجاد آگاهی از برند است ، که البته نمیتوان از اهمیت سایر بخش های آن صرف نظر کرد.

شبکه های اجتماعی

همانطور که می دانید ، شبکه های اجتماعی یکی از تاثیرگذارترین فیلد های دیجیتال مارکتینگ برای جذب مشتری و فروش است.یک مدیرخوب به تمام تکنیک ها و استراتژی های مختلف در شبکه های اجتماعی مسلط است ، و میتواند با به کارگیری داده ها به تجزیه و تحلیل آن ها بپردازد.

همانطور که گفته شد ، اگرمیخواهید یک تیم دیجیتال مارکتینگ را مدیریت کنید ، به احتمال زیاد یک گروه متخصص از جمله مدیران شبکه های اجتماعی، در بخش خود خواهید داشت. شما بیشتر از اینکه به جزئیات بپردازید ، مسئولیت نظارت بر این حوزه و کارمندان ان بخش را بر عهده خواهید داشت.

دیجیتال مارکتینگ ، آموزش دیجیتال مارکتینگ ، بازاریابی دیجیتال ، بازاریابی محتوایی ، بازاریاب ، دیجیتال مارکتر

سئو

متخصصان سئو در حوزه دیجیتال مارکتینگ وظیفه اصلی بهینه سازی در شبکه های اجتماعی و وب سایت ها را دارند.  مدیر یک آژانس دیجیتال مارکتینگ تیمی متشکل از متخصصانی خواهد داشت که زیر نظر آنها کار می کنند و در بخشهای مختلف تخصص دارند و به همین ترتیب ، ممکن است نیازی به دانستن سئو و سایر شاخصهای اصلی عملکرد (KPI) به صورت دقیق نداشته باشند. با این حال ، آنها باید بتوانند این نوع داده ها را به اندازه کافی درک کنند تا جزئیات را به مشتریان و سایر اعضای تیم منتقل کنند.

چالش های مدیریت

یک مدیر دیجیتال مارکتینگ همیشه باید با چالش هایی که برای شرکت به ویژه به هنگام سرویس دهی خدمات به مشتری ایجاد می شوند،به خوبی مواجه شود. و همیشه باید این رویکرد  وجود داشته باشد که یک مسئله حل شود و یک استراتژی نیز بهبود یابد. در بعضی مواقع ، این امر بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود ، بنابراین داشتن یک رویه انعطاف پذیر در شغل دیجیتال مارکتینگ با شعار  “هرگز تسلیم نشو”  همراه با توانایی یافتن راه حل های منحصر به فرد برای مشکلات ، ضروری است.

همانطور که گفته شد ، مدیریت تیم دیجیتال مارکتینگ یک کار پر استرس است که هرگز تمایل به پایان ندارد و عوامل مختلفی را در بر می گیرد. یک مدیر  موفق می داند که چگونه می تواند به یک تعادل موثر بین کار و زندگی دست یابد تا در نهایت ذهن خود را با تمام جزئیات برای کار به کار گیرد. برای این منظور ، یک مدیر عالی دیجیتال مارکتینگ باید بداند چه بخشهایی از کار را باید خودش مدیریت کند و چه بخشهایی را باید واگذار کند.

به روز رسانی آموزش دیجیتال مارکتینگ

آموزش دیجیتال مارکتینگ و استراتژی ها و تکنیک های اساسی آن برای هر دیجیتال مارکتری لازم و ضروری است ،این روزها با شیوع ویروس کرونا منابع آموزشی آنلاین بهترین راهکار برای آموزش دیجتال مارکتینگ در منزل هستند.

یک مدیر موفق باید توجه خود را به روند های به روز رسانی اطلاعات  معطوف کند و مدام دغدغه یادگیری را هم برای خود و هم برای کارمندانش ایجاد کند.

آموزشگاه آمانج یکی از بهترین آموزشگاه ها برای به روز رسانی اطلاعات در حوزه دیجیتال مارکتینگ است که این روزها دوره های آموزشی  آن ها به صورت آنلاین برگزار می شود . شما میتوانید هم خودتان و هم کارمندانتان برای ارتقای سطح دیجیتال مارکتینگ دراین کلاس ها شرکت کنید و نهایت استفاده را ببرید و نتیجه ی آن را در کیفیت پروژه های خودمشاهده کنید.

نتیجه گیری

اگر در حال حاضر رهبری یک تیم دیجیتال مارکتینگ را بر عهده دارید و یا اگر علاقه مند به مدیریت در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستید باید بدانید که در این مسیر به چه دانش هایی نیاز دارید و با چه چالش هایی رو به رو هستید .ما در این مطلب برای شما ویژگی ها ، وظایف و مهارت های لازم برای شغل مدیر بازاریابی را گردآورده ایم.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.