google-site-verification=Riv9zZQzgIUdfgtI0Qd4TrZ_owkXMeiQhiZ_o6wOXqU

آموزش دیزاین یوایکس و 14 ویژگی برنامه های کاربر پسند

آموزش دیزاین یوایکس

در آموزش دیزاین یوایکس، به دنبال این هستیم تا حداکثر رضایت کاربران در استفاده از اپلیکیشن یا وب سایت مورد نظر مان را به دست بیاوریم.
وقتی کاربران تجربه ی منحصر به فردی در استفاده از برنامه ی ما داشته باشند امکان مراجعه و خرید مجدد آن ها افزایش پیدا کرده و به فروش و سئوی وب سایت ما کمک خواهد شد.
این بار می خواهیم به این سوال جواب بدهیم که در آموزش دیزاین یوایکس، طرح های کاربرپسند باید چه ویژگی هایی داشته باشند تا برای مخاطبان جذاب باشند و آن ها را به محصول ما وفادار نگه دارند.
برای مطالعه ی بیشتر درمورد آموزش طراحی تجربه کاربری یا  آموزش طراحی UX می توانید مطالب قبل را مرور کنید.

در ادامه 14 ویژگی طرح های کاربرپسند در آموزش دیزاین یوایکس را بررسی خواهیم کرد.

آیکون ها، اشکال گرافیکی یا نمادهایی هستند که با نگاه کردن به آن ها به راحتی به عملکردشان پی خواهید برد. تصویر آیکون ها معمولا از وسایل واقعی در دنیای حقیقی گرفته شده اند و کارکرد آن ها را برای ما تداعی خواهند کرد.
اندازه ی آیکون ها، رنگ و زیبایی، نحوه ی چیدمان آن ها در کنار هم، نحوه ی انتقال مفاهیم و … همگی در جذابیت آن ها تاثیرگذار بوده و تجربه ی کاربری ارزش مندی را به دنبال خواهد داشت.
نرم افزارهای طراحی آیکون بسیاری وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا استانداردترین آیکون موردنظر برای وب سایت یا اپلیکیشن خود را طراحی کنید.
برای نمونه می توان به نرم افزارهای IcoFX، ArtIcons، و Axialis IconWorkshop اشاره کرد.

یکی از دلایل اقبال کاربران به یک اپلیکیشن یا وب سایت، دسترسی آسان و راحتی ورود به آن است. دکمه های ورود و خروج باید در دسترس کاربران باشند، همچنین درصورت فراموشی نام کاربری و رمز عبور امکان بازیابی آن از طریق ایمیل یا شماره تلفن همراه، برای کاربران وجود داشته باشد.
استفاده از آیکون های ساده در طراحی نمایه های ورود و خروج، تجربه ی کاربری خوبی را برای کاربران به دنبال خواهد داشت.

در نام گذاری آیکون ها، باید به کوتاهی و سادگی آن ها توجه داشت.
همچنین، آیکون ها باید توضیحات لازم برای کاربران را فراهم کرده باشند. به عنوان مثال در هنگام استفاده از آیکون های نرم افزار فتوشاپ، با نگه داشتن موس خود بر روی هرکدام از آیکون های ابزار، کارکرد آن ها برای شما نمایش داده می شود.

ساده ترین روش انتقال مفاهیم در اپلیکیشن و وب سایت ها، رسانه های تصویری، ویدئویی و به تازگی پادکست ها هستند. کاربران با استفاده از این قابلیت ها می توانند با کارکرد برنامه های شما راحت تر آشنا شوند و به امتیاز بالاتر طراحی تجربه کاربری شما کمک کنند. این قابلیت به شما کمک می کند تا به جای کنار هم قرار دادن کلمات، محتوای خود را به صورت صوت یا فیلم به کاربران انتقال دهید.

کاربران، به اپلیکیشن ها و برنامه هایی علاقه مند هستند که حتی در زمان قطع بودن اینترنت، پاسخگوی مشکلات آن ها باشد. قرار دادن گزینه ی خدمات آفلاین در کنار سایر خدمات، از جمله ویژگی های یک برنامه ی کاربرپسند به حساب می آید.
به عنوان مثال شرکت اسنپ با اضافه کردن گزینه ی “کیف پول” به این اپلیکیشن، به کاربران این امکان را می دهد تا به صورت آفلاین، با استفاده از موجودی ذخیره شده، هزینه ی خدمات خود را پرداخت کنند.
پاسخگویی به کاربران، از طریق سیستم پشتیبانی نیز، یکی از مهم ترین عملکردهای آفلاین وب سایت ها و اپلیکیشن ها به حساب می آید.

استفاده از نرم افزارهای انیمیشن سازی برای اپلیکیشن و وب سایت ها، این امکان را به شما می دهد که تیزرهای تبلیغاتی، بازی های کامپیوتری، وب سایت ها، موزیک ویدئوها و… را به صورت انیمیشن به کاربران ارائه دهید.
یک انیمیشن خلاقانه می تواند وجه تمایز شما از سایر رسانه ها باشد و امتیاز کاربری شما را در بین سایر برنامه ها بالا ببرد.

آشنایی با روان شناسی رنگ ها به شما کمک می کند تا بدانید قرار است چه احساسی را در مخاطب خود تحریک کنید و چه تفکری در او به وجود بیاورید. استفاده از رنگ های متناسب در وب سایت و اپلیکیشن ها، می تواند تاثیر منحصر به فردی بر مخاطب بگذارد.

روش های پینگ پونگی یا تعاملی، به کاربران اجازه می دهد تا از طریق یک ایمیل، فرم ارتباطی یا شماره تماس پشتیبانی، با برنامه ی مورد نظر خود ارتباط گرفته و تجربیات کاربری خود را منتقل سازند. استفاده از نظرات کاربران، رضایت آن ها را در درازمدت به دنبال خواهد داشت.

تنظیمات حریم شخصی، این امکان را به کاربران می دهد، تا با تنظیم فونت، سایزو رنگ دلخواه، برنامه را برای خود شخصی سازی و کاربردی تر سازند.
توجه به این نیاز کاربران، در رضایت آن ها در استفاده از یک برنامه تاثیرگذار خواهد بود.

هرچقدر اپلیکیشن ها ساده تر طراحی شده باشند و کاربران را زودتر به هدف برسانند تجربه ی کاربری بهتری را برای آن ها به دنبال خواهد داشت.
بهتر است گرافیک های سنگین را کنار بگذاریم و به سرعت و کارایی وب سایت و اپلیکیشن خود فکر کنیم.

کند بودن یک اپلیکیشن عامل مهمی در نارضایتی و کنار گذاشته شدن آن است.
سرعت بالای وب سایت و اپلیکیشن، که در نتیجه ی حذف افزونه ها و داده های غیرضروری اتفاق می افتد، رضایت کاربران را افزایش داده و با برنامه ها همراه خواهد کرد.

برای پایداری یک اپلیکیشن باید تمامی کلیک های خسته کننده و غیرضروری را برای دسترسی ساده تر کاربران حذف نمایید. هرچقدر مسیر دستیابی کاربران به هدف شان ساده تر طراحی شده باشد تجربه ی کاربری موفق تری را شاهد خواهیم بود.

نقش اصلی لگوها، انتقال پیام از طریق زبان تصویری است. لگوها باید مرتبط و منحصر به فرد طراحی شوند. یک لگوی اثرگزار، می تواند به شما کمک کند تا در شبکه های اجتماعی بهتر دیده شوید و وب سایت یا اپلیکیشن شما، تعداد دفعات بیشتری توسط کاربران به اشتراک گذاشته شود.

یکی از امکاناتی که گوگل به تازگی در نظر گرفته است، قابلیت به اشتراک گذاری اپلیکیشن ها و برنامه های کاربردی است. در این صورت کاربران بدون دانلود و نصب برنامه، یک اپلیکیشن را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و تجربه کاربری بهتری را به دنبال خواهیم داشت.

1. آیکون های جذاب

آیکون ها، اشکال گرافیکی یا نمادهایی هستند که با نگاه کردن به آن ها به راحتی به عملکردشان پی خواهید برد. تصویر آیکون ها معمولا از وسایل واقعی در دنیای حقیقی گرفته شده اند و کارکرد آن ها را برای ما تداعی خواهند کرد.
اندازه ی آیکون ها، رنگ و زیبایی، نحوه ی چیدمان آن ها در کنار هم، نحوه ی انتقال مفاهیم و … همگی در جذابیت آن ها تاثیرگذار بوده و تجربه ی کاربری ارزش مندی را به دنبال خواهد داشت.

در آموزش دیزاین یوایکس، نرم افزارهای طراحی آیکون بسیاری وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا استانداردترین آیکون موردنظر برای وب سایت یا اپلیکیشن خود را طراحی کنید.
برای نمونه می توان به نرم افزارهای IcoFX، ArtIcons، و Axialis IconWorkshop اشاره کرد.

آموزش دیزاین یوایکس

2. نمایه های ورود و خروج

آموزش دیزاین یوایکس

یکی از دلایل اقبال کاربران به یک اپلیکیشن یا وب سایت، دسترسی آسان و راحتی ورود به آن است. دکمه های ورود و خروج باید در دسترس کاربران باشند، همچنین درصورت فراموشی نام کاربری و رمز عبور امکان بازیابی آن از طریق ایمیل یا شماره تلفن همراه، برای کاربران وجود داشته باشد.
در آموزش دیزاین یوایکس، استفاده از آیکون های ساده در طراحی نمایه های ورود و خروج، تجربه ی کاربری خوبی را برای کاربران به دنبال خواهد داشت.

3. نام گذاری آیکون ها

در نام گذاری آیکون ها، باید به کوتاهی و سادگی آن ها توجه داشت.
همچنین، آیکون ها باید توضیحات لازم برای کاربران را فراهم کرده باشند. به عنوان مثال در هنگام استفاده از آیکون های نرم افزار فتوشاپ، با نگه داشتن موس خود بر روی هرکدام از آیکون های ابزار، کارکرد آن ها برای شما نمایش داده می شود.

آموزش دیزاین یوایکس

4. استفاده از رسانه های تصویری، ویدئویی و پادکست

آموزش دیزاین یوایکس

ساده ترین روش انتقال مفاهیم در اپلیکیشن و وب سایت ها، رسانه های تصویری، ویدئویی و به تازگی پادکست ها هستند. کاربران با استفاده از این قابلیت ها می توانند با کارکرد برنامه های شما راحت تر آشنا شوند و به امتیاز بالاتر طراحی تجربه کاربری شما کمک کنند. این قابلیت به شما کمک می کند تا به جای کنار هم قرار دادن کلمات، محتوای خود را به صورت صوت یا فیلم به کاربران انتقال دهید.

5. عملکرد آفلاین

کاربران، به اپلیکیشن ها و برنامه هایی علاقه مند هستند که حتی در زمان قطع بودن اینترنت، پاسخگوی مشکلات آن ها باشد. قرار دادن گزینه ی خدمات آفلاین در کنار سایر خدمات، از جمله ویژگی های یک برنامه ی کاربرپسند به حساب می آید.
به عنوان مثال شرکت اسنپ با اضافه کردن گزینه ی “کیف پول” به این اپلیکیشن، به کاربران این امکان را می دهد تا به صورت آفلاین، با استفاده از موجودی ذخیره شده، هزینه ی خدمات خود را پرداخت کنند.
باید به این نکته توجه داشت که در آموزش دیزاین یوایکس، پاسخگویی به کاربران، از طریق سیستم پشتیبانی نیز، یکی از مهم ترین عملکردهای آفلاین وب سایت ها و اپلیکیشن ها به حساب می آید.

آموزش دیزاین یوایکس

6. بهره مندی از انیمیشن

آموزش دیزاین یوایکس

 استفاده از نرم افزارهای انیمیشن سازی برای اپلیکیشن و وب سایت ها، این امکان را به شما می دهد که تیزرهای تبلیغاتی، بازی های کامپیوتری، وب سایت ها، موزیک ویدئوها و… را به صورت انیمیشن به کاربران ارائه دهید.
یک انیمیشن خلاقانه می تواند وجه تمایز شما از سایر رسانه ها باشد و امتیاز کاربری شما را در بین سایر برنامه ها بالا ببرد.
.

7. استفاده از رنگ های متناسب

در آموزش دیزاین یوایکس، آشنایی با روان شناسی رنگ ها به شما کمک می کند تا بدانید قرار است چه احساسی را در مخاطب خود تحریک کنید و چه تفکری در او به وجود بیاورید. استفاده از رنگ های متناسب در وب سایت و اپلیکیشن ها، می تواند تاثیر منحصر به فردی بر مخاطب بگذارد.

آموزش دیزاین یوایکس

8. بهره مندی از نظرات کاربران

آموزش دیزاین یوایکس

روش های پینگ پونگی یا تعاملی، به کاربران اجازه می دهد تا از طریق یک ایمیل، فرم ارتباطی یا شماره تماس پشتیبانی، با برنامه ی مورد نظر خود ارتباط گرفته و تجربیات کاربری خود را منتقل سازند. استفاده از نظرات کاربران، رضایت آن ها را در درازمدت به دنبال خواهد داشت.

9. امکان شخصی سازی

تنظیمات حریم شخصی، این امکان را به کاربران می دهد، تا با تنظیم فونت، سایزو رنگ دلخواه، برنامه را برای خود شخصی سازی و کاربردی تر سازند.
توجه به این نیاز کاربران، در رضایت آن ها در استفاده از یک برنامه تاثیرگذار خواهد بود.

آموزش دیزاین یوایکس

10. ساده بودن

آموزش دیزاین یوایکس

هرچقدر اپلیکیشن ها ساده تر طراحی شده باشند و کاربران را زودتر به هدف برسانند تجربه ی کاربری بهتری را برای آن ها به دنبال خواهد داشت.
در آموزش دیزاین یوایکس، بهتر است گرافیک های سنگین را کنار بگذاریم و به سرعت و کارایی وب سایت و اپلیکیشن خود فکر کنیم.

11. سرعت بالا

کند بودن یک اپلیکیشن عامل مهمی در نارضایتی و کنار گذاشته شدن آن است.
سرعت بالای وب سایت و اپلیکیشن، که در نتیجه ی حذف افزونه ها و داده های غیرضروری اتفاق می افتد، رضایت کاربران را افزایش داده و آن ها را با برنامه ها همراه تر خواهد کرد.

آموزش دیزاین یوایکس

12. حذف کلیک های غیرضروری

آموزش دیزاین یوایکس

برای پایداری یک اپلیکیشن باید تمامی کلیک های خسته کننده و غیرضروری را برای دسترسی ساده تر کاربران حذف نمایید. هرچقدر مسیر دستیابی کاربران به هدف شان ساده تر طراحی شده باشد تجربه ی کاربری موفق تری را شاهد خواهیم بود.

13. استفاده از لگو و برند جذاب

نقش اصلی لگوها، انتقال پیام از طریق زبان تصویری است. لگوها باید مرتبط و منحصر به فرد طراحی شوند. یک لگوی اثرگزار، می تواند به شما کمک کند تا در شبکه های اجتماعی بهتر دیده شوید و وب سایت یا اپلیکیشن شما، تعداد دفعات بیشتری توسط کاربران به اشتراک گذاشته شود.

آموزش دیزاین یوایکس

14. امکان اشتراک گذاری برنامه

آموزش دیزاین یوایکس

یکی از امکاناتی که گوگل به تازگی در نظر گرفته است، قابلیت به اشتراک گذاری اپلیکیشن ها و برنامه های کاربردی است. در این صورت کاربران بدون دانلود و نصب برنامه، یک اپلیکیشن را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و تجربه ی کاربری بهتری را به دنبال خواهیم داشت.

جمع بندی:

به کارگیری نکات بالا به شما کمک خواهد کرد تا برای دیزاین یوایکس وب سایت ها و اپلیکیشن های خودتان، هدف مندتر عمل کرده و امتیاز خود را در نگاه کاربران و گوگل افزایش داده و نهایتا شاهد رشد سئوی وب سایت خود باشید.

اگر در مسیر حرفه ای خودتان به راهنمایی ها و مشاوره تخصصی بیشتری نیاز داشتید می توانید از اساتید و مقالات آکادمی آمانج بهره مند شوید.

درباره‌ی Atiye Pakaein

Atiye Pakaein

همچنین ببینید

پیش نیازهای یادگیری سئو و آموزش سئو تخصصی و یادگیری سئو

پیش نیازهای یادگیری سئو تخصصی چیست؟

آیا می خواهید به عنوان یک متخصص سئو کار کنید؟ اگر تصمیم به یادگیری سئو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *